Education for sharing and solidarity

current challenger

Authors

  • Lourdes de Fátima Paschoaletto Possani Centro Ecumênico de Serviços à Evangelização e Educação Popular (CESEEP)

DOI:

https://doi.org/10.52451/teopraxis.v40i134.143

Keywords:

Education, Sharin, Solidarity, Church, Society

Abstract

Educating for sharing and solidarity requires the reimagining of content and methodology, both in the social and religious areas. The article proposes to reflect on the current challenges of how to carry out education from a liberating perspective, against the grain of traditional education. It also proposes a reflection around the theme starting from a defined socio-political position in favor of life, freedom and autonomy of the subjects involved in educational processes, be it formal and/or informal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lourdes de Fátima Paschoaletto Possani, Centro Ecumênico de Serviços à Evangelização e Educação Popular (CESEEP)

    Mestra e doutora em Educação pela PUC-SP. Supervisora Escolar aposentada na Rede Municipal de Ensino de São Paulo (até 2012). Diretora Regional de Educação / DRE São Mateus (2013-2014) e Chefe da ATP/SME (2015-2016). Atua como Coordenadora Pedagógica no Centro Ecumênico de Serviços à Evangelização e Educação Popular – CESEEP desde 2017. Docente universitária (2004 a 2016). Autora de livros e artigos na área de Educação de Jovens e Adultos, Currículo, Avaliação e Educação Popular. 

References

ARROYO, Miguel González. Resistências por vida justa: matrizes de formação humana. In: BEOZZO, José Oscar (Org.). Educar para a um mundo social e racialmente justo. São Paulo: Paulus, 2022.

CNBB. Campanha da Fraternidade 2022 - Texto-Base. Brasília: Edições Cnbb, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30a Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

MADURO, Otto. Mapas para a festa:Reflexões latino-americanas sobre a crise e o conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1994.

MARSIGLIA, IVAN. Contardo Calligaris. Trip, 2009. Disponível em: <https://revistatrip.uol.com.br/trip/contardo-calligaris>. Acesso em: 17 out. 2022.

MONTEIRO, Aída; PINI, Francisca Rodrigues. A educação em direitos humanos e a função da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos. In: BEOZZO, José Oscar (Org.). Educar para a um mundo social e racialmente justo. São Paulo: Paulus, 2022.

POSSANI, Lourdes de Fatima Paschoaletto; SANCHEZ, Wagner Lopes. Formação ecumênica e popular em rede: projetos e vínculos solidários. In: POSSANI, Lourdes de Fatima Paschoaletto; SANCHEZ, Wagner Lopes (Orgs.). Formação ecumênica e popular e feita em mutirão: Curso de Verão 25 anos. São Paulo: Paulus, 2011.

ROCHA, André. Educação ambiental e trabalho: água, agroecologia e tecnologias sociais. In: BEOZZO, José Oscar (Org.). Educar para a um mundo social e racialmente justo. São Paulo: Paulus, 2022.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

Published

27-10-2023

How to Cite

Education for sharing and solidarity: current challenger. (2023). Revista Teopráxis, 40(134). https://doi.org/10.52451/teopraxis.v40i134.143

Similar Articles

41-50 of 130

You may also start an advanced similarity search for this article.