Science, Jesus practice and human formation

Authors

  • Rodinei Balbinot Rede Santa Paulina - Educação

DOI:

https://doi.org/10.52451/teopraxis.v38i130.37

Keywords:

Formation, Intelligence, Education, formação, inteligência, educação, Jesus, ciência., Science

Abstract

The present article intends to deal with human formation considering, on the one hand, some of the most recent achievements of science regarding intelligence and, on the other, some references of Jesus' practices that demonstrate His skills in the integrated use of intelligence. Recent neuroscience research shows that our brain always acts as a whole and dynamically recruits neurons, from all its parts for every action we take. What, over the last century, has been called intelligence, in pedagogical-formative terms, we need to consider as dimensions of the same human intelligence. Hence it is important to consider all dimensions in the formative processes when we think about integral education and formation. To devolve the subject, after a brief introduction, we will review the dimension of intelligence according to scientific research, and examine how Jesus dealt with the formative processes in daily life to develop each dimension, related to the others. In the final remarks, we will only recognize that we still live surrounded by mysteries with which we flirt to go even further in the adventure of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rodinei Balbinot, Rede Santa Paulina - Educação

    Possui mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (2005), Pós-Graduação em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas (2010), aperfeiçoamento em educação pela Universidade de Passo Fundo (2003), graduação em Filosofia pela Fundação Educacional de Brusque (1995) e graduação em Teologia pelo Instituto de Teologia e Pastoral de Passo Fundo (1999). Foi diretor e gestor do Instituto de Teologia e Pastoral de Passo Fundo de maio de 2005 a março de 2008, onde coordenou o processo de Credenciamento da IES junto ao MEC, bem como o processo de autorização do Curso de Teologia Pastoral. Nesta instituição também coordenou a pós-graduação em Metodologia do Ensino Religioso e a pós-graduação em Metodologia Pastoral. É colunista da Revista Paróquias e Casas Religiosas e do Jornal Diocesano de Chapecó. É diretor geral da Rede Santa Paulina - Educação. Fundador da Empresa Sapiência Desenvolvimento profissional e gerencial, que atua exclusivamente no segmento educacional.

References

BALBINOT, Rodinei. Aprender a ser. Cuidado com a vida e sentido do ser. São Paulo: Paulinas, 2015.

BALBINOT, Rodinei. Educação e Gestão em Transcendência. São Paulo: FTD, 2018.

BÍBLIA DE JERUSALÉM. São Paulo: Paulus, 2002.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional. A teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. 2ed. Rio de Janeiro: Ed. Objetiva, 2012.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência Social. A ciência revolucionária das relações humanas. Rio de Janeiro: Objetiva, 2019.

LIVERMORE, David. Inteligência Cultural. Trabalhando em um mundo sem fronteiras. Rio de Janeiro: Best Seller, 2012.

NICOLELIS, Miguel. O verdadeiro criador de tudo. São Paulo: Planeta, 2020.THOMAS, David C. e INKSON, Kerr. Inteligência cultural. Instrumentos para negócios globais. Rio de Janeiro: Record, 2006.

ZOHAR, Danah e MARSHALL, Ian. Inteligência espiritual. QS: Aprenda a desenvolver a inteligência que faz a diferença. Rio de Janeiro: Viva Livros: 2012.

Published

23-06-2021

How to Cite

Science, Jesus practice and human formation. (2021). Revista Teopráxis, 38(130), 95-104. https://doi.org/10.52451/teopraxis.v38i130.37

Similar Articles

1-10 of 108

You may also start an advanced similarity search for this article.