Education for sharing and solidarity
current challenger
DOI:
https://doi.org/10.52451/teopraxis.v40i134.143Keywords:
Education, Sharin, Solidarity, Church, SocietyAbstract
Educating for sharing and solidarity requires the reimagining of content and methodology, both in the social and religious areas. The article proposes to reflect on the current challenges of how to carry out education from a liberating perspective, against the grain of traditional education. It also proposes a reflection around the theme starting from a defined socio-political position in favor of life, freedom and autonomy of the subjects involved in educational processes, be it formal and/or informal.
Downloads
References
ARROYO, Miguel González. Resistências por vida justa: matrizes de formação humana. In: BEOZZO, José Oscar (Org.). Educar para a um mundo social e racialmente justo. São Paulo: Paulus, 2022.
CNBB. Campanha da Fraternidade 2022 - Texto-Base. Brasília: Edições Cnbb, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30a Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
MADURO, Otto. Mapas para a festa:Reflexões latino-americanas sobre a crise e o conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1994.
MARSIGLIA, IVAN. Contardo Calligaris. Trip, 2009. Disponível em: <https://revistatrip.uol.com.br/trip/contardo-calligaris>. Acesso em: 17 out. 2022.
MONTEIRO, Aída; PINI, Francisca Rodrigues. A educação em direitos humanos e a função da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos. In: BEOZZO, José Oscar (Org.). Educar para a um mundo social e racialmente justo. São Paulo: Paulus, 2022.
POSSANI, Lourdes de Fatima Paschoaletto; SANCHEZ, Wagner Lopes. Formação ecumênica e popular em rede: projetos e vínculos solidários. In: POSSANI, Lourdes de Fatima Paschoaletto; SANCHEZ, Wagner Lopes (Orgs.). Formação ecumênica e popular e feita em mutirão: Curso de Verão 25 anos. São Paulo: Paulus, 2011.
ROCHA, André. Educação ambiental e trabalho: água, agroecologia e tecnologias sociais. In: BEOZZO, José Oscar (Org.). Educar para a um mundo social e racialmente justo. São Paulo: Paulus, 2022.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lourdes de Fátima Paschoaletto Possani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os direitos autorais dos textos são mantidos pelos autores, no qual concedem à revista o direito de primeira publicação. Como a revista é de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias em aplicações educacionais e não comerciais.