Challenges of Transformative Pastoral Care Based on Benincá Praxis in the Neoliberal Context
DOI:
https://doi.org/10.52451/teopraxis.v39i133.108Keywords:
Pastoral, Praxis, Neoliberalism, DialogueAbstract
The essay titled “Challenges of Transformative Pastoral Care Based on Benincá Praxis in the Neoliberal Context” presents, at the outset, aspects that corroborate to understand the current reality. The text reflects on the concept of neoliberalism, pointing out criticisms of the new model that affects social relations, pointing out to the subjects a new way of action that appears in the mercantile and competitive logic. To walk a path of liberation, against neoliberal reason, that is favorable and of changes, it is committed to a transformative pastoral from the practice of Benincá which contributes greatly to the construction of the collective, awareness of a humanizing transformation and solidary practices with a view of promoting the common good.
Downloads
References
BENINCÁ, Elli. O senso comum pedagógico: práxis e resistência. Tese. Porto Alegre: UFRGS, 2002.
BENINCÁ, Elli; BALBINOT, Rodinei. Metodologia pastoral: Mística do discípulo missionário. São Paulo: Paulinas, 2009.
BREGALDA, Regiano. A formação humana no contexto da colonização neoliberal da subjetividade. In: FAVÉRO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro (Orgs.). Leituras sobre Educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV, 2020, 197-216.
FERRARO, Benedito. Refazer o tecido social e eclesial. In: BRIGHENTI, Agenor; JÚNIOR, Francisco Aquino de (Orgs.). Pastoral urbana: Novos caminhos para a Igreja na cidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2021, p.160-180.
BRIGHENTI, Agenor. Teologia Pastoral: A inteligência reflexa da ação evangelizadora. Petrópolis, RJ: Vozes, 2021.
BRIGHENTI, Agenor; JÚNIOR, Francisco Aquino de (Orgs.). Pastoral urbana: Novos caminhos para a Igreja na cidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2021.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro (Orgs.). Leituras sobre Educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV, 2020.
FÁVERO, Altair Alberto. A práxis benicaniana na formação continuada de professores. In: MUHL, Eldon Henrique; MARCON, Telmo (Orgs.). Formação de educadores-pesquisadores: contribuições de Elli Benincá. Passo Fundo: Ediupf, 2022, p.270-288.
FÁVERO, Altair Alberto; CENTANARO, Junior; SANTOS, Antônio Pereira dos. A cultura humanista como antídoto ao empresariamento da educação: para além da eficiência e da eficácia. In: FAVÉRO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; Evandro Consaltér (Orgs.) Leituras sobre Educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV, 2020, p.161-176.
HILGERT, José Gaston. Elli Benincá: o revolucionário humanista. In: MUHL, Eldon Henrique; MARCON, Telmo. (Orgs.). Formação de educadores-pesquisadores: contribuições de Elli Benincá. Passo Fundo: Ediupf, 2022, p. 155-175.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2004.
MEZADRI, Neri José; RAMPOM, Ivanir Antônio; RODIGHERO, Ivanir Antônio. Fazer teológico pastoral no Itepa. Caminhando com o Itepa. Passo Fundo, 2008, n. 89.
MUHL, Eldon Henrique; MARCON, Telmo (Orgs.). Formação de educadores-pesquisadores: contribuições de Elli Benincá. Passo Fundo: Ediupf, 2022.
RODIGHERO, Ivanir Antônio. Padre Elli: uma vida dedicada à formação. In: MUHL, Eldon Henrique; MARCON, Telmo (Orgs.). Formação de educadores-pesquisadores: contribuições de Elli Benincá. Passo Fundo: Ediupf, 2022, p.363-369.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Altair Alberto Fávero, Antônio Pereira dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os direitos autorais dos textos são mantidos pelos autores, no qual concedem à revista o direito de primeira publicação. Como a revista é de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias em aplicações educacionais e não comerciais.